Op weg
De geschiedenis van een Doesburgs familiebedrijf
1909 Het begin Hermanus Wilhelmus Roelofsen wordt in 1875 geboren in Angerlo. Hij richt in 1909 transportbedrijf ‘H.W. Roelofsen’ op. Dat transport, voor onder andere wegaanleg, gaat met paard en wagen. H.W. Roelofsen is ook actief in de gemeenteraad van Doesburg.
1925 – 1930 In navolging van de firma Brus wordt ‘de tweede Doesburgse vrachtwagen’ (zie kantlijn) aangeschaft. Het is de eerste kipper/oplegger die is gemaakt door de Eindhovense DAF-fabriek. De kosten bedragen inclusief trekker maar liefst fl. 9.000,- . De vier nieuwbouwhuizen aan de Rooseveltsingel kostten evenveel. De wagen wordt onder meer ingezet bij de aanleg van de weg Dieren – Brummen. Oprichter H.W. Roelofsen overlijdt in Doesburg in 1929.
1934 tweede generatie – Zijn zoon, de in Doesburg geboren Hermanus Wilhelmus (Herman) Roelofsen (1910 – 2000), is voorbestemd in Westervoort boer te worden, maar heeft andere ambities. Samen met zijn broer Hendrik neemt Herman ‘H.W. Roelofsen’ over.
Dertiger jaren vorige eeuw Herman en Hendrik gaan in de jaren dertig uit elkaar; Herman zet het bedrijf voort. Hij legt zich toe op verhuizingen, lijndiensten en vervoer voor de regionale industrie. Eén van de klanten is de Rotterdamse ‘Rederij Tieleman’. Stukgoed en post worden in Rotterdam opgehaald; er wordt een vaste groupage-rit uitgevoerd van Doesburg via Dieren naar Deventer.
WO II Tijdens de Tweede Wereldoorlog weet Roelofsen drie wagens voor de Duitse bezetter te verbergen in een hooimijt. Met die wagens kunnen na de oorlog de werkzaamheden weer snel worden hervat.
1949 Verhuizing van de Contre Escarpe naar de Paardenmarkt.
1956 Het bedrijf krijgt een vergunning voor ongeregeld vervoer met vrachtauto’s met een totaal laadvermogen van 14 ton.
1959 Grenzen worden verlegd De start van internationaal vervoer met tankauto’s voor de ‘Humber Oliemaatschappij’ in Amsterdam.
1965 De derde generatie Het bedrijf heeft drie personeelsleden en vier vrachtwagens. De in 1946 in Doesburg geboren Gerard Roelofsen wordt bedrijfsleider. ‘H.W. Roelofsen’ wordt in 1967 een bv met als aandeelhouders Herman W. Roelofsen sr. en diens zoons Herman jr. en Gerard.
1965 – 1971 Herman Roelofsen jr. komt in dienst van het bedrijf maar vertrekt na een paar jaar. Hij heeft meer interesse in techniek en heeft in Nijmegen een garagebedrijf overgenomen.
1967 Nieuwe naam Het bedrijf gaat het nieuwe jaar in als de ‘NV Doesburgse Transportonderneming Herman Roelofsen’.
1968 De in 1949 Doesburg geboren Jan Roelofsen, de zoon van Herman jr en een broer van Gerard, komt in dienst van het bedrijf. Ook hij krijgt aandelen.
1970 Buitenlandse vestiging – Er wordt gestart met het vervoer van en naar Duitsland en Italië. In Verona (Italië) wordt in 1974 een joint venture opgericht.
1975 Verhuizing nr 2 Het is 45 jaar geleden dat het bedrijf is verhuisd van de Paardenmarkt in het Doesburgse centrum naar de nieuwbouw aan de Broekhuizerweg, op het industriegebied Beinum – Oost.
1978 Gerard en Jan kopen de aandelen van H.W. Roelofsen sr. en zijn zoon H. Roelofsen jr. en worden ieder voor vijftig procent eigenaar. Dochteronderneming Rotra Spedition GmbH wordt opgericht. Later wordt de firmanaam gewijzigd in ‘Air Cargo Transport GmbH’.
1980 – 2000 Rotra heeft frequente groupage-lijndiensten over de weg met alle belangrijke steden en leerindustrie-centra in Europa.
1982 Roelofsen Transport wordt Rotra Vanaf dit moment wordt de naam ‘Rotra’ gevoerd, de samenvoeging van Roelofsen Transport. In Rotterdam en op Schiphol worden expeditiekantoren voor wereldwijd lucht- en zeetransport geopend.
1983 Grensverleggend Rotra plaatst groupage-trailers op de trein van Emmerich naar Busto en Verona en wordt daarmee één van de eerste logistieke dienstverleners die gebruik maakt van ‘modal shift’.
1987 Verhuizing nr 3 Vanwege de expansie wordt aan de Verhuellweg nummer 5 een nieuw hoofdkantoor gebouwd.
1990 – 1991 Rotra sluit zijn kantoren in Lissabon en Verona; het bedrijf neemt in Italië deel in agentschappen in Brescia en Vicenza.
1996 In Doesburg wordt een hoogbouwmagazijn gebouwd voor onder meer logistiek en palletopslag.
1998 Grensverleggend – Rotra ontwikkelt als één van de eerste logistieke dienstverleners een Transport Management Systeem. Daarmee kunnen zendingen efficiënter worden afgehandeld met een gelijkblijvend werknemersbestand.
2003 – 2005 De vierde generatie Er vindt een geruisloze overgang plaats van de aandelen van de holding van Gerard en Jan Roelofsen naar de twee zoons van Gerard Harm (Doesburg, 1971) en Machiel (Doesburg, 1974). De aandelen van Gerard worden in 2003 overgedragen; de aandelen van Jan volgen in 2005. Air Cargo Transport GmbH in Emmerich is nu eigendom van Jan Roelofsen en diens zoon Michael.
2004 Rotra heeft als eerste een Lang Zwaar Voertuig (LZV) voor stukgoedvervoer op de weg.
2005 Rotra opent In Doesburg ‘s werelds meest geavanceerde logistiek centrum voor fietsen voor Koninklijke Gazelle bv in Dieren.
2006 Grensverleggend Het bedrijf heeft een spectaculaire omzetgroei, die ook in 2007 doorzet. Er wordt een automatisch ritplanning-systeem geïnstalleerd. De reductie van het aantal gereden kilometers die hiermee wordt gerealiseerd levert een aanzienlijke wint op voor het milieu.
2007 Rotra Forwarding en Koninklijke Gazelle krijgen de LogiMatch Award 2007 voor het beste samenwerkingsverband op logistiek gebied. Het bedrijf staat op de 48ste plaats in de Top 50 van logistieke dienstverleners- en transporteurs in Nederland. Er werken nu zo’n driehonderd medewerkers. Op het gebied van internationale groupage over de weg staat Rotra in de ‘top 10’ van Nederland.
2008 Uitbreiding op de Verhuellweg De voortdurende groei maakt de bouw van extra kantoorruimte naast het hoofdkantoor aan de Verhuellweg 5 noodzakelijk.
2009 Koninklijk Rotra bestaat 100 jaar en krijgt het predicaat ‘Koninklijk’ toegekend. Het predicaat vormt de ultieme bekroning voor honderd jaar en vier generaties ondernemerschap. Er werken nu 425 mensen bij Rotra, verdeeld over vijf vestigingen: Doesburg, Rotterdam, Schiphol, Antwerpen en Brussel.
2010 Het bedrijf breidt de activiteiten uit met de overname van het Belgische Gillemot NV. Dit bedrijf heeft 125 werknemers en is gespecialiseerd in internationale wegexpeditie door heel Europa. Sinds 2015 is deze entiteit actief onder de naam Rotra Forwarding NV.
2010 – 2014 Groene strategie Na de Europese primeur van de eerste truck op ethanol neemt het bedrijf, in lijn met zijn groene strategie, de eerste Nederlandse truck in gebruik die wordt aangedreven door CNG respectievelijk LNG.
2011 Rotra wint de ‘Lean & Green Award’, Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan organisaties die zich actief inspannen om het logistieke proces te verduurzamen. De prijs is een erkenning voor Rotra’s groene strategie.
2012 Rotra krijgt de ‘FD Gazellen Award’. Deze wordt uitgereikt aan de snelst groeiende Nederlandse ondernemingen die in de afgelopen drie jaar een jaarlijkse omzetgroei van tenminste twintig procent hebben gerealiseerd.
2014 De SMETA-audit wordt met succes afgerond. SMETA is een beoordelingssysteem dat is gericht op het waarborgen van ethisch ondernemerschap. De activiteiten van Veurink International B.V. in Hardenberg worden overgenomen. Deze onderneming is ruim 125 jaar actief in internationaal transport door Europa. Rotra heeft nu 750 mensen in dienst.
2015 – 2017 Rotra neemt een eigen multimodaal LNG-vulstation voor trucks en schepen in gebruik. In 2015 compenseert het bedrijf 600.000 kg CO2.
2017 Container Terminal Doesburg De Inspectie Leefomgeving en Transport sluit met Rotra een handhavingsconvenant af. Hierdoor kan het toezicht op naleving van wet- en regelgeving worden geminimaliseerd. Het bedrijf behoort tot de zeventien best presterende logistieke bedrijven in ons land. Na een jarenlange, intensieve voorbereiding is Container Terminal Doesburg (CTD) operationeel. Anno 2021 zijn er vanuit Doesburg dagelijkse afvaarten van en naar Rotterdam en Antwerpen en vice versa. Op zondagavond 20 augustus 2017 overlijdt Gerard Roelofsen.
2020 De divisies wegtransport en logistiek worden verkocht. Rotra legt zich nu als digitaal expediteur toe op de uitbouw van zee- en luchtexpeditie en op binnenvaart-activiteiten. Het hoofdkantoor is nu gevestigd aan de Kraakselaan.
Klik/tap voor groot
Colofon
Met dank aan: Machiel en Jan Roelofsen, Guus van Groningen en Martin Beijer
Video: Maarten Lindner – LiViPro Mediaproducties
Afbeeldingen: Rotra, Fam. Roelofsen
Bronnen: Kadastrale atlas 1832, Monumentengids Doesburg,’Mijn stad’ van Bastiaan Ragas
Eindredactie: Theo Maas
Vormgeving: Han Jansen
Doesburg, januari 2021
Meer weten?
Familieportretten
Klik/tap voor groot
v.l.n.r. Herman Roelofsen, de vader van Gerard en Jan, hun tante An en Oom Gerard.
Klik/tap voor groot
v.l.n.r. Oom Henk, tante An, Herman van Sommeren, de ouders van Gerard en Jan, oom Jan, tante Stien, tante Mies, de grootouders van Gerard en Jan, oom Gerard, tante Ro, oom Theo en tante Mien.
Bewegend beeld uit 1951
De complete film is te zien op YouTube.
> Voor de prijs van een ‘vrachtwagen’
Klik/tap voor groot
Aan het begin van de Rooseveltsingel liggen, vanaf de Meipoortstraat aan de linkerkant, twee blokken van vier huizen. Het eerste blok is gebouwd in 1932 en ligt net als het tweede blok, op de overgang van de oude Stadswal naar de Looiersgracht. Op een gevelsteen tussen de nummers 5 en 7 staat de naam van Jan Engelsman met de datum: juni 1932. Een jaar daarna, in 1933, is het tweede blok van vier woningen gebouwd; de nummers 15 tot en met 21.
De Monumentengids Doesburg schrijft hier over: ‘Kenmerkend voor de woonhuisarchitectuur uit deze periode is de zakelijk opgezette, zeer solide en verzorgd uitgevoerde baksteenarchitectuur…’
Hoe solide dat was is negentig jaren later nog te zien!
Eerder in de stad?
Roelofsen is ook vóór 1909 al een bekende naam in Doesburg. In de kadastrale atlas van 1832 vinden we de namen van Roelof Roelofsen en Johannes Franciscus Roelofsen.
Roelof is herbergier. Hij heeft een ‘huis en erf’ in de Kerkstraat in het midden van het blok, daar waar nu ‘Voor een appel en een ei’ zit. Roelof bezit ook een deel van het bolwerk aan de Meipoortwal (waar nu OBS de Horizon ligt). Johannes Franciscus woont in Zutphen en is rentenier. Hij heeft een onbebouwd perceel in bezit op ‘Het Hoog Molenveld’ zoals het toen heette. Het perceel grenst aan de Kraakselaan en ligt aan dezelfde kant waar nu het hoofdkantoor van Rotra is gevestigd.